Autojen moottorin nokka-akselia ja venttiilikoneistoa käytetään joko ketjulla tai hihnalla. Hihnakäyttöisissä moottoreissa auton valmistaja on määrittänyt kuluvalle jakohihnalle vaihtovälit, mitä on syytä noudattaa.
Jakohihnan vaihdon laiminlyönti voi johtaa hihnan katkeamiseen ja kalliiseen moottoririkkoon.
Jakohihnan vaihdon yhteydessä suositellaan vaihdettavaksi myös kiristin- ja ohjainrullat, vesipumppu mikäli se on jakohihnan käyttämä, sekä moniurahihna ja sen rullat.
Jakohihnan vaihtaminen ei välttämättä ole kotikonstein mahdollista tai järkevää. Monesti joudutaan irrottamaan moottorin kiinnikkeitä ynnä muita, ennen kuin jakohihnaan päästään käsiksi. Lisäksi yhä useamman jakohihnan vaihdon yhteydessä tarvitaan merkkikohtaisia erikoistyökaluja